vrijdag 29 juni 2012

Brood uit de römertopf

Het leek zo'n mooi plan. Brood bakken in de römertopf..
Lekker deeg gemaakt en nog even in de römertopf laten rijzen en vervolgens afgebakken in de römertopf.
Susanne Kookt!
Brood uit de Römertopf

Kwam ik 2 nadelen tegen:
  1. Mijn oven had spontaan moeite om op temperatuur te komen. Bleef heel lang rond de 140 graden hangen.
  2. Het grootste nadeel: het brood was wel gaar, maar zat ook volledig vastgeplakt aan de bodem!
Het leek mij dat als je hem bekleed met bakpapier, je juist niet optimaal gebruik kon maken van de stoom die uit de romertopf zou komen. Maar dit was ook geen succes.

Het brood heb ik er uiteindelijk heel voorzichtig uitgesneden. Maar het heeft zijn doel gemist.
Het was natuurlijk de bedoeling dat het brood een knapperige korst zou krijgen en eenmaal uit de Römertopf was het een korstloos brood geworden.
Susanne Kookt!
Van het brood zelf heb ik broodchips gemaakt.
Het smaakt het zelfde als melba toast.
Dus dat ik een groot succes!
Susanne Kookt!
De Römertopf was overigens zo schoon te krijgen.
Even in een bak met water zetten en het deeg spoelde er zo vanaf.
En zo kwam alles toch nog goed!

1 opmerking:

Anoniem zei

Romertopf niet nat maken, voorverwarmen in de oven en insmeren
met meel daarna het deeg in de HETE romerpot. 30 min bakken, deksel eraf
en nog even nabakken. Suc7!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...